Blog

ForsideIndlægHold fast i din sport når du er skadet!

Hold fast i din sport når du er skadet!

Når du får en skade, er det naturligvis vigtigt at denne bliver behandlet, men hvad bør proceduren egentlig være?

Når du bliver ramt af en skade, bør du som det første søge professionel hjælp. Tag fat i din læge eller en fysioterapeut, så skadens omfang kan bedømmes. Hvad end det er en forstuvet ankel, et trælår eller andet skal du, i samarbejde med en fysioterapeut, lave en plan for din tilbagevenden til sporten.

Det der er det absolut vigtigste er, at du ikke påvirker skaden negativt i genoptræningsfasen og at du ikke stopper 100%. Du skal arbejde på et niveau, hvor du kan være aktiv uden smerter. Eksempelvis hvis du har fået et trælår, kan du lave selvtræning med tekniske færdigheder, arbejder med dine svagheder, styrke overkroppen i fitnesscenteret eller træne din generelle mobilitet.

Des færre smerter du får, des mere kan du investere i din sport.

Inden du vender tilbage til 100% træning, bør du få foretaget en klartest af din fysioterapeut. En klartest er et testbatteri der indeholder undersøgelse kombineret med en række øvelser, der vil klargøre, om du er klar til kamp. Såfremt du får grønt lys, vil du vende tilbage til 100% træning.

DOG skal det siges, at på dette tidspunkt bør du forebygge for eventuelle re-skader. Dette bør være inkluderet i planen du har lagt med din fysioterapeut.

Hold dig til planen – så skal du nok vende tilbage til din sport!

Såfremt du har spørgsmål til nuværende eller tidligere skader, der stadig plager dig, er du altid velkommen til at kontakte klinikken.

Call Now Button